"Ethiopiques: Muzyka duszy"

reż. Maciek Bochniak, Polska, 2017, 70 min.

(film częściowo w j. angielskim; z polskimi napisami)

25.07.2018 godz. 17.30, Park Kolibki, Stara Wozownia, Gdynia, al. Zwycięstwa 291

BEZPŁATNY (liczba miejsc ograniczona)

Na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku w Etiopii pod rządami cesarza Haile Selassie kwitnie nocne życie. Artyści zachłystują się zachodnią muzyką i tworzą zupełnie odrębny nurt muzyczny, ethio-jazz – drapieżne połączenie rocka, funku i jazzu z charakterystyczną etiopską harmonią i gardłowym śpiewem. To czas twórczej wolności i początek kariery najsłynniejszych wykonawców w historii etiopskiej muzyki, na czele z Mahmoudem Ahmeden, Mulatu Astatke czy Girmą Beyene. Złota era ethio-jazzu kończy się w 1974 roku wraz z obaleniem cesarza. Od zapomnienia ethio-jazz ocali jeden człowiek – francuski producent muzyczny Francis Falceto, któremu w latach 80. przez przypadek wpada w ręce płyta z nagraniami etiopskich muzyków. 

Reżyser Maciek Bochniak przybliża fenomen ethio-jazzu, zabierając widzów w niezwykłą podróż śladami jednego z najbardziej oryginalnych gatunków muzycznych XX wieku. Spotyka się z Francisem Falceto, który staje się jego przewodnikiem po skomplikowanej historii etiopskiej muzyki rozrywkowej. Wspólnie docierają do rozproszonych po całym świecie jazzmanów, którzy opowiadają o swingujących latach 70., szalonych imprezach przy dźwiękach wykonywanej na żywo muzyki i Etiopii, której już nie ma. Ethiopiques: muzyka duszy to prawie pięć lat skrupulatnej pracy na trzech różnych kontynentach. 

 

"Człowiek (HUMAN)"

 reż.  Yann Arthus-Bertrand, Francja, 2015, 131min.

(film w wielu językach; z polskimi napisami)

25.07.2018 godz. 21.00, Park Kolibki, Stara Wozownia, Gdynia, al. Zwycięstwa 291

BEZPŁATNY (liczba miejsc ograniczona)

„Jestem jednym spośród 7 miliardów ludzi na Ziemi. Od 40 lat fotografuję naszą planetę i różnorodność jej mieszkańców, ale cały czas mam wrażenie, że ludzkość nie zrobiła żadnego postępu. Nadal nie potrafimy żyć razem i zastanawiam się, dlaczego tak się dzieje. Nie szukam odpowiedzi w statystykach czy analizach, ale w samym człowieku” – tłumaczy Yann Arthus-Bertrand, słynny reżyser i fotograf, znany w Polsce z albumowego wydania swoich zdjęć pt. „Ziemia z lotu ptaka”. Tworzy on z tego filmu porywające i wizualnie epickie kino dokumentalne. To zbudowana z wielu historii, opatrzona zachwycającymi obrazami Ziemi szczera przypowieść o tym, kim jest człowiek, jakie są jego ciemne i jasne strony i co tak naprawdę łączy nas wszystkich. W filmie podróżujemy z ekipą po całej planecie, obserwując wypowiedzi różnych ludzi z kilkudziesięciu krajów świata, o różnej narodowości, wieku, kolorze skóry i religii. Przeprowadzono wywiady z 2000 rozmówców z 60 państw, którym zadano ten sam zestaw 40 pytań.  Stajemy w ten sposób twarzą w twarz z Innym, z przedstawicielem naszego gatunku, z niesprecyzowanym nią lub nim – obywatelami naszego świata, mającymi różne emocje, sposób myślenia i percepcję rzeczywistości. 

 

"Genesis 2.0"

 reż. Christian Frei, Maxim Arbugaev, Szwajcaria, 2018, 113 min.

(film w j. angielskim; z polskimi napisami)

26.07.2018 godz. 22.15, Park Kolibki, Stara Wozownia, Gdynia, al. Zwycięstwa 291

BEZPŁATNY (liczba miejsc ograniczona)

Czy wskrzeszenie mamuta jest dziś możliwe? Jak co roku na odległych Wyspach Nowosyberyjskich na Oceanie Atlantyckim zespół zapaleńców poszukuje w wiecznej zmarzlinie kłów mamutów. Wśród nich jest łowca kłów Peter Grigorjew oraz jego brat Siemion, pracownik naukowy i dyrektor Muzeum Mamutów w Jakucku na Syberii. W powietrzu czuć gorączkę złota. Cena „białego złota” nigdy nie była tak wysoka, szczególnie na luksusowym chińskim rynku. Poza tym takie znaleziska są magnesem dla zaawansowanych technologicznie pionierskich genetyków i naukowców, którzy balansują na granicy genetyki i biologii syntetycznej, marząc o przywróceniu do życia wymarłego dawno temu mamuta. Chcą go sklonować z zamrożonego materiału genetycznego z prawie nienaruszonym DNA, który pozyskany został z syberyjskiego lodowca.

Próba wskrzeszenia mamuta jest pierwszym zwiastunem wielkiej rewolucji technologicznej, w wyniku której człowiek stanie się stwórcą, autorem nowego Genesis 2.0. Już dzisiaj, z pomocą chińskiego Narodowego Banku Genów, ludzie Zachodu za 100 000 dolarów są w stanie sklonować swoje zmarłe psy.

 

"MATANGI / MAYA / M.I.A" 

reż. Steve Loveridge, Sri Lanka / Wielka Brytania / USA, 2018, 95 min. 

(film w j. angielskim; z polskimi napisami)

27.07.2018 godz. 00.30, Park Kolibki, Stara Wozownia, Gdynia, al. Zwycięstwa 291

BEZPŁATNY (liczba miejsc ograniczona)

Budzi kontrowersje, jest niepokorna, balansuje na granicy dobrego smaku, a na scenie wykrzykuje odważne teksty. Naczelna buntowniczka branży muzycznej, na której płyty fani czekają z niecierpliwością. Pochodząca ze Sri Lanki Mathangi „Maya” Arulpragasam, znana szerzej pod pseudonimem M.I.A., to wokalistka, kompozytorka i producentka, która łączy w swojej twórczości wiele różnych gatunków, w tym hip-hop, ragga, dancehall i electro. Bezkompromisowa, szczera i dosadna, zbudowała waleczny i buntowniczy wizerunek sceniczny, stojąc często w opozycji do polityki zachodniego świata, wyrażając niepopularne opinie i wątpliwości na temat jej mechanizmów.

Podróż i doświadczenie reżimu wojskowego Sri Lanki ukształtowały jej artystyczne i polityczne postawy. Zaczęła tworzyć muzykę, która była zderzeniem kulturowej estetyki street artu, hip-hopu i mieszkających w Londynie migrantów. Film pokazuje w jaki sposób M.I.A wykorzystuje muzykę pop jako narzędzie polityczne i dlaczego tak bardzo zależy jej na byciu outsiderką zbuntowaną wobec ograniczeń, niesprawiedliwości systemu, hipokryzji i zakłamania politycznego.

 

"Obcy w raju"

reż. Guido Hendrikx, Holandia 2016, 72 min

(film w j. angielskim; z polskimi napisami)

29.07.2018 godz. 16:30, Park Kolibki, Stara Wozownia, Gdynia, al. Zwycięstwa 291

BEZPŁATNY (liczba miejsc ograniczona)


Na Sycylii za murami fortecy o nazwie Europa dopiero co przybyli z krajów Afryki i Azji imigranci uczęszczają na lekcje dawane przez nauczyciela, który opowiada im o tym, jak wygląda życie na Starym Kontynencie i jak powinien przebiegać ich proces asymilacji. Edukator umiejętnie dobiera fakty, aby wzbudzić w uczniach skrajne emocje. Raz próbuje zawstydzić swoich słuchaczy, aby za chwilę podkreślić zasadność ich obecności w Europie. Ani przez chwilę nie ma wątpliwości, że relacja nauczyciela i imigrantów jest oparta na władzy.

Stawką toczonej przez nauczyciela gry jest przyszłość osób zgromadzonych w klasie, w której odbywa się osobliwa lekcja. Wkrótce prowadzący zajęcia zaczyna zadawać imigrantom wnikliwe pytania. Odpowiedzi zadecydują, komu zostanie przyznany azyl polityczny. Obserwujemy proces selekcji. To moment, w którym ujawnia się arbitralność przepisów przekładanych na losy jednostek. Guido Hendrikx umiejętnie oddaje wagę decyzji podejmowanych przed kamerą i towarzyszące im napięcie.

 

 

Organizator
Dofinansowano ze środków

Newsletter